Ute Wassermann
 

Ute Wassermann - birdtalking


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  Booklet  

When dealing with female interpreters of the art of advanced vocalism, four personal favourites come to mind: Diamanda Galàs, Meredith Monk, Shelley Hirsch and - more recently - Non Credo's Kira Vollman. I'm afraid that I'll have to add a fifth chair at the table. I had already met Ute Wassermann in a great CD on Creative Sources, "Kunststoff", a duo with trumpet player Birgit Ulher; yet, "Birdtalking" is one of those records that immediately raise all aerials, a top-rank effort in which a single talent is enough to carry the heaviest of weights, namely maintaining the artistic level of almost one hour of music constantly high throughout. These nine tracks were recorded in 2004; Wassermann's voice was captured alone or multitracked, her excellent use of extended techniques including both traditional and avantgarde derivations (yodel, throat-tremolo,

 

harmonic singing) with just a modicum of processing in some of the improvisations (an example being "Multipel" I and II, where reverberation contributes to the singer sounding like a night bird, a siren, a monster and the ocean at one and the same time). These pieces could at times be perceived as fragments of haunted spirituality but they possess rigour and technical wholeness, giving us a chance to compare them with the most extraordinary performances of academic experimentation. The concepts expressed by Wassermann are in a way ephemeral inasmuch as they appear like sheer visions; yet an overall sense of accomplishment permeates the listening process, which immediately becomes an open-eyed distinction between reality and a virtual, almost otherworldly perfection that never ceases to amaze our ears.

Massimo Ricci at Touching Extemes

 

Ihrem Selbstverständnis nach ist Ute Wassermann Vokalartistin und Komponistin. Nach einer klassischen Gesangsausbildung begann sie 1984 neue Vokaltechniken zu entwickeln und zu erforschen. Man mag sie zusammen mit Jaap Blonk zu den schillerndsten Figuren der sound poetry zählen und wird ihr damit doch nicht umfassend gerecht. Denn mit ihrer neuen Produktion birdtalking lauscht sie einerseits der poetischen Schönheit von Vogelstimmen-Dialogen oder Monologen nach und der darin verborgenen Semantik, andererseits führt sie die Hörer durch ein verwirrend vielfältiges Arsenal moderner Vokaltechniken und entwickelt in neun Takes wie Siamese, labial pops oder glottal song ein Etüdenwerk avantgardistischen Gesangs. Nach einer knappen Stunde lässt sie ihre Hörer ganz und gar fasziniert von der Schönheit ihrer Stimm-Akrobatik zurück, die aber stets ge­leitet wird von einem

 

hochsensiblen Gefühl für die dramaturgische Strukturierung von Klangräumen. Beim Bauen der natural sound cathedrals war ihr der Elektronik-Experte Richard Barrett zur Seite gestellt. Das launige Wortungetüm vom Stimmritzenprotzenbauer, das einst dem Tenor Leo Slezak zugedacht war, bekommt hier eine völlig neue, aufregende Konnotation.

NZFM 3/07
Annette Eckerle

 
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